+45 40403732 jm@jespermadsen.dk

Ingen bør være i tvivl: Når der en dag holdes OL i kommunikation, går guld, sølv og bronze til kommunikationscheferne, spindoktorerne og lobbyisterne fra medicinalindustrien.

De har gennem mange år modbevist det gamle citat: ”You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time”. (Abraham Lincoln)

  • Det er lykkedes dem at skabe et globalt sammenhængende image af en industri, der kun vil befolkningens ve og vel.
  • Det er lykkedes dem at manipulere forskningsresultaterne, så de fremstår så gunstige som muligt.
  • Det er lykkedes dem at påvirke og bestikke de eksperter, der skal godkende lægemidlerne på det offentliges vegne.
  • Det er lykkedes dem at manipulere indholdet i de videnskabelige tidsskrifter, som læger og regeringer verden over baserer deres anbefalinger på.
  • Det er lykkedes dem at skjule tusinder af dødsfald blandt patienter for offentligheden.
  • Det er lykkedes dem at nedtone bivirkningerne – og at udnytte nogle af disse til at bruge medicinen til andre formål, end den er godkendt til.
  • Det er lykkedes dem at slippe ud af retssager, når de er blevet sagsøgt på grund af dødsfald eller invaliditet forårsaget af medicinen – simpelthen ved at lukke munden på modparten med en gigantisk pose penge.

Med mellemrum dukker kritiske artikler og rapporter op i medierne, men de har kun ringe effekt. Og slet ikke på de politikere, der rådfører sig med medicinske eksperter, når vores sundhedspolitik skal formes. Heller ikke på den daglige mediestrøm, hvor journalisterne stadig behandler medicinske eksperter som var de guder, hvis ord ikke kan drages i tvivl.

En mere koordineret, effektiv og kreativ kommunikationsindsats kan man ikke forestille sig. Derfor løber de med medaljerne – men de dumper med et brag i disciplinerne etik og folkesundhed.

Skulle nogle mene, at ovenstående er en udokumenteret overdrivelse, så er der lidt at kigge på her:
Denne bog af en svensk insider (Eli Lilly) er ikke for sarte sjæle – den får enhver konspirationsteori til at ligne et børneeventyr: Piller & profiter – memoarer från en läkemedelsindustri med dödlig biverkan

Samt denne i Ingeniøren eller denne.

Og der er flere af samme slags. Det er altså ingen hemmelighed, at der er noget rivende galt – kommunikationsfolkene er bare rigtig gode til deres arbejde.

You can fool all of the people all of the time.