På tirsdag får Sundhedsstyrelsen måske en pris for god kommunikation for sin håndtering af ”problemet” med H1N1. Styrelsen er indstillet af Dansk Kommunikationsforening.
http://www.kommunikationsforening.dk/Menu/Arrangementer/kom-pris%271o/2010/Sundhedsstyrelsen/Sundhedsstyrelsen

Prisen skal ifølge Dansk Kommunikationsforening gives til en kampagne, der ”afspejler viden om og indsigt i målgruppen”. Det krav lever Sundhedsstyrelsen helt sikkert op til – men burde man ikke samtidig kræve, at styrelsen havde demonstreret ”viden om og indsigt i” det materiale, hele kampagnen byggede på? Altså en mere (kilde)kritisk tilgang til informationerne fra WHO og til de interessenter, der konstant forsøger at påvirke organisationens arbejde?

Kan man få en kommunikationspris for ukritisk at formidle noget forkert på en god måde? Med store økonomiske konsekvenser for samfundet?

Som bekendt viste den største risiko sig at være af økonomisk karakter, idet den kom fra WHO, som er alvorligt ramt af en infektion, der kan spores direkte til medicinalindustriens kommunikationsfolk. Disse dygtige kommunikatører har (set ud fra deres egne præmisser) gjort sig meget mere fortjent til en pris end Sundhedsstyrelsen.  http://www.information.dk/215355

Print Friendly, PDF & Email