Her efter ferien lægger jeg ud med at sætte fokus på en rund fødselsdag: Det er nu 20 år siden at den første hjemmeside blev søsat – tag et kig her. Siden har den teknologiske udvikling gjort nettet til både et slagkraftigt massemedie og en central faktor i markedsføringen.
Desværre kniber det stadig for mange virksomheder med at sikre kvaliteten af deres hjemmesider. Det påvirker både salg og image, og investeringen på nettet kan blive en rigtig dårlig forretning.
Men der er meget, man kan gøre for at få mere valuta for pengene, når man får lavet en hjemmeside. De fleste fejl i web-design kan undgås hvis man tænker sig om og undgår at kopiere andres fejl.
Det vigtigste overordnede råd lyder sådan:
Brug tid på at planlægge og på at finde erfarne professionelle samarbejdspartnere. Sørg for at have alle relevante ekspertiser med på holdet – en programmør er ikke god til at lege tekstforfatter og omvendt. Vi gør det, vi er bedst til.
Vejen til fiasko
Man kan også hente inspiration i et “worst case scenario”…
Computer World har i en klumme beskrevet hvordan man kan være helt sikker på fiasko, når man opretter et website. Så skal man bl.a. følge nedenstående råd:
- Spild ikke tiden på at udvikle strategi og sammenhæng med øvrige kanaler.
- Lad være med at fastlægge et budget.
- Lad det være uklart, hvem der er ansvarlig for processen.
Læs mere om den sikre vej mod afgrunden her hos Computer World
Jeg har lavet en en knap så humoristisk oversigt over de mest almindelige fejl, faldgruber og gode råd, inklusive links til en række nyttige ressourcer. Den finder du her. God fornøjelse.
Vil du vide mere om hvad jeg kan tilbyde som konsulent eller samarbejdspartner, så kig videre her på min hjemmeside.