af Jesper Madsen | 50 apr, 2020
Medierne spiller en stor rolle, når det gælder markedsføring, men det er ofte svært at få hul igennem til de journalister, der kunne tænkes at omtale ens produkter eller ydelser.
Jeg kan ikke garantere, at netop dine tilbud er interessante nok til at blive omtalt. Men er de det, har du en god chance for at komme i mål, hvis du følger “De otte Bud”. De kommer her:
- Få fat i én, der kan være ”Djævelens advokat”, inden du går i gang, én der ikke er involveret i dit arbejde. Hvad vil du signalere? Er det overhovedet interessant? Hvem skulle dog købe sådan noget? Er det ikke set 100 gange før?
- Kan din pressemeddelelse stå alene? Er det måske bedre at vente lidt og starte med fx sociale medier?
- Pressemeddelelsen skal være godt skruet sammen – gerne af en professionel – og det gælder både indholdet og formen.
- Den skal ikke direkte sælge dine varer, men den skal fortælle en god historie, der involverer dig og din virksomhed.
- Pressemeddelelsen bør sendes ud af en professionel pressetjeneste, og det bedste er at gøre dette via én, der har rutine i at bruge disse tjenester. Her kan du ramme rigtigt og undgå at irritere de medier, der skriver om alt andet end dit univers. Databasen med medier og mail-adresser bliver jævnligt opdateret, så man undgår at havne i en blindgyde.
- En anden grund til at bruge en pressetjeneste er at du undgår at blive stoppet af spamfiltre, hvilket let kan ske, hvis du bruger dit eget mailprogram. Du risikerer også at din indbakke fyldes med myriader af autosvar a la ”Tak for din henvendelse, vi modtager hver dag 1000 mails, og vi kan ikke love dig…”
- Den tredje grund er, at du bagefter jo gerne skulle have en klar fornemmelse af, hvordan det gik. Hos tjenesten kan man tydeligt se hvem pressemeddelelsen er sendt ud til, hvor mange der har åbnet den, og hvor mange der har klikket på et link i den.
- Vil du være helt sikker på, om det var anstrengelserne værd, bør du tilkøbe en medieovervågning. Det er den eneste måde, hvorpå du kan tjekke hvilke medier, der har bragt noget på grundlag af din pressemeddelelse. Men det er ikke helt billigt, så derfor nøjes mange med selv at overvåge enkelte medier – og fx at få naboen der holder Politiken til at gemme aviserne til sig…
Er du i tvivl om hvordan du skal gribe det an, så giv mig et ring på 4040 3732.
af Jesper Madsen | 25 mar, 2020
Jeg har i den sidste uge konsumeret et væld af nyhedsudsendelser i radio og tv. Men nu har jeg, egentlig uden at tænke over det, begrænset antallet kraftigt. Og nu kan jeg godt se hvorfor:
Du bliver kugleskør, hvis du hele tiden kun forholder dig til råd, risiko og symptomer! Du skal også have sunde interesser!
Løsningen må være at fordele sin tid nogenlunde ligeligt:
- Familie og/eller venner (uden for husstanden dog kun online)
- Arbejde (hvis du har ét og det er muligt at udføre det)
- Opladning af de mentale ”batterier” – den vigtige, men svære del.
Naturligvis er det et must, at vi passer på os selv og hinanden, følger med i Corona-føljetonen, husker hygiejnen, osv. Hører radioavis, køber stort ind og ellers bliver hjemme, undgår selskabelighed, vasker hænder i én uendelighed, osv. osv.
Men så er der også dømt pause! Sluk for alle kanaler, glem Mette Frederiksen, politiet og Sundhedsstyrelsen!
Brug fraværet af medie-virus til at gøre noget godt og behageligt for dig selv. Gå en tur, leg med ungerne, dyrk musik og dans, snak i telefon i timevis med en ven, dyrk sex med dig selv og andre (hvis I i forvejen er sammen), se nogle gode film på nettet, gør det, du længe har ønsket at have tid til, hjælp evt. én, der er mere end to meter fra dig, eller drik dig i hegnet, bare du gør det derhjemme.
Især er det gode vejr en gave til os alle – så længe vi nyder det med dem fra vores eget hjem og ellers holder de to meter til dem, vi møder undervejs.
Det vil jeg prøve at gøre – i hvert fald nogle af tingene…
af Jesper Madsen | 24 mar, 2020
Mette Frederiksen har trykket på den store pauseknap, og Danmark har fået stuearrest. Møder, fester og restauranter er no go. Landsmøder, generalforsamlinger, undervisning – aflysningerne vælter ind. Indkøb alene og ikke for tit.
Hvad gør det ved mig og min hverdag? I dag er aldrig som i går – hver dag nye meldinger fra Corona-fronten, i morgen noget andet. Den velkendte verden er ikke mere velkendt.
Jeg oplever, mest ubevidst, en usikkerhed og en ængstelse i forhold til fremtiden. Hvad sker der i morgen? Hvordan ser det ud i næste uge? Samt det ultimative spørgsmål: Hvem har mistet livet, inden dette er forbi?
En underlig psykisk tilstand, som måske minder om den, man befandt sig i tilbage i sommeren 1940. Hverdagen går videre, men under overfladen ulmer følelserne. Gradvis finder danskerne ud af, at man kun kan bekæmpe fjenden ved at stå sammen, udfordringen er blot, at man skal gøre det i samarbejde med tusinder af mennesker, man ikke kender.
Denne gang er det bare en usynlig fjende, og det gør en stor forskel. Psykologisk set handler det om angsten for det ukendte, uvished om fremtiden og risikoen for at blive syg eller dø. Afmægtigheden over for naturens kræfter, over for et uhyre, der pludselig dukkede op ud af ingenting. Nu er det overalt, uregerligt men skjult.
Under krigen havde de ikke sociale medier, som både kunne bruges til at hjælpe og støtte hinanden, til at sprede informationer og til indirekte at gøre hinanden mere skræmte og usikre. Til gengæld var det nemmere for dem at rykke sammen, dele bekymringer og vise kærlighed – fordi de stadig kunne mødes, give hånd, kysse og kramme. De kunne samles i grupper om at bekæmpe fjenden.
Nu forsøger vi at gøre det samme, men helst udendørs og på to meters afstand. Og for dem, der lever alene, er det en stor udfordring at undgå isolationen kun ved hjælp af elektronik.
Vi skal ikke mindst forsøge at finde den svære balance: At holde os opdateret og følge regeringens instrukser – og samtidig huske også at leve livet, finde glæden og lade batterierne op.
Men hvordan gør jeg det? Det vil jeg lige tænke over, mens jeg holder pause fra Radio Corona.
af Jesper Madsen | 20 mar, 2020
Jeg er en stor fortaler for face-to-face frem for digitale møder. Nu har Coronaen sat det på pause. Vi skal holde afstand.
Til gengæld har jeg nu ekstra tid og lyst til at tale med dig, hvis du har brug for sparring eller rådgivning vedr. fx hjemmeside, nyhedsbrev eller trykte produkter. Gratis i hele perioden med landsdækkende ”husarrest”.
Derfor inviterer jeg dig til et virtuelt 1-1 møde, fx via Zoom, Skype eller telefon, hvor du kan stille spørgsmål og få sparring på din kommunikationsindsats. Vi har op til en halv time sammen. Grib telefonen, hvis du er med på idéen!
De virtuelle møder
Når mange af os nu må aflyse så meget og ikke kan mødes fysisk, vil jeg anbefale alle at bruge den ledige tid til at opruste på de virtuelle platforme – fx ved at kigge på Zoom, som jeg har gode erfaringer med. Det er nemt, gratis og stabilt www.zoom.us, og kan meget mere end Skype, som jeg synes ofte giver problemer.
Vi ses – og høres!
Vi du vide hvorfor jeg lovpriser face-to-face møder? Så tjek det her.
af Jesper Madsen | 28 nov, 2019
Der er mange at vælge imellem, når man skal købe en vare eller en ydelse hos andre. Men det er ikke kun prisen og adressen, der afgør hvem man vælger.
Vi påvirkes nemlig af teksterne på nettet og i brochurerne. Hvis teksten er dårlig, er vi tilbøjelige til at vælge en anden forretning. ”Du er hvad du skriver”. Sproget skal altså være i orden – dårligt sprog sender nemlig bevidst eller ubevidst et signal om ”dårlig leverandør”.
Sproget i teksterne skal også passe til dem, man henvender sig til. Det duer ikke at henvise til Twitter, Snapchat eller Instagram, hvis man skriver til pensionister. Og de fagfolk, der vil have fx almindelige husejere som kunder, skal huske for at tænke på hvordan vores verden ser ud, når de henvender sig til os via deres hjemmeside.
Jeg har fx brug for diverse råd og ydelser fra en VVS’er, da jeg lige har købt hus. Han giver ifølge sin hjemmeside gerne ”råd og vejledning om de forskellige materialer til brug ved bl.a. inddækninger: Skotender, Aftrækshætter, Sternkanter, Fodblik og Sålbænke”. Det er de eneste konkrete råd man kan se på forsiden. Kan jeg som kunde genkende mine ret så almindelige behov?
Mit arbejde består i at undgå alt dette – på dine vegne. Jeg sætter mig ind i din verden, og ikke mindst dine kunders situation. Mit arbejde med teksterne kan sammenlignes med en kamæleons – min erfaring fra utallige brancher gør, at jeg kan tilpasse teksterne til det aktuelle formål. Desuden hjælper jeg dig med at vælge de medier, der passer til målgruppen, fx folder, Facebook eller hjemmeside.